Dit zijn wij

Ons avontuur

Shop

Door een combinatie van verschillende omstandigheden: onrust aan de grens, kou (omrijden via het noorden), tijdsduur om dit met de auto te mijden (om de zwarte zee heen rijden), omdat we het kunnen èn toch vooral omdat we de verleiding niet konden weerstaan....zijn we het vliegtuig ingestapt. Via, Warsaw in Polen, vliegen we naar Tokio in Japan. Vliegen blijft voor ons een feestelijke ervaring. Ondanks dat we weinig kunnen slapen in het vliegtuig komen we met een grote glimlach aan in Japan! Deze stap is een gigantische verandering van onze manier van reizen met Roadkapje èn we realiseren ons dat onze ecologische voetafdruk verandert door te gaan vliegen.

Ineens in een geheel ander land zijn, zonder langzame overgang van grensgebied, zoals we het afgelopen jaar hebben gedaan is een hele ervaring. De totaal andere taal met ander schrift uiteraard ook! We komen aan in Tokio Narita airport. We verwonderen ons over de rust die heerst in het vliegveld en in de treinen. Zelfs al zijn er veel mensen op pad. Vandaaruit nemen we diverse treinen naar Gokurakuji. Onderweg zien we een hele andere bouwstijl dan we in Oekraïne hebben gezien. De elektriciteitsdraden hangen b.v. allen boven de grond, ivm de aardbevingen die hier voorkomen. We reizen in het Tokio district. We zien af en toe wat bamboebossen tussen de vol bebouwde omgeving. Ook enkele rijstvelden die in rust zijn vanwege het winterseizoen. Midden in Tokio moeten we overstappen en wandelen we met onze rugzakken van het ene naar het andere station. Wat een heerlijke geuren om ons heen! Welkom in Azie. Nadat we de snelle trein hebben verruild voor een wat rustig rijdende boemeltrein, is de bebouwing dicht langs het spoor. Het treinspoor is de achtertuin van de huizen.

We komen aan in Gokurakuji en vanaf het rustige stationnetje lopen we naar het guesthouse. Onderweg zijn regelmatig borden te zien waarop staat hoe hoog we boven zeenivo zijn en welke richting we op kunnen rennen bij een komende Tsunami. We lopen een heuvel op waar het guesthouse staat waar we de eerste 2 weken van ons verblijf in Japan zullen zijn. Het is een traditioneel oud Japans huis. Met schuifdeuren en muren van houten frames met rijstpapier. Het weer is een heerlijke overgang: van rond het vriespunt (met in de nacht dalen naar -15C) in Kiev naar nu, overdag tussen 10-18C. In de nacht is het 5C. De kamers kunnen verwarmd worden door een elektrisch tapijt. We slapen op tatamimatten van geweven bamboe, op de grond. We worden verwelkomd door een Spaanse vrijwilliger, die ons de kunst van het opmaken van een Japans bed uitlegt. Vanaf dan mogen wij nieuwe gasten verwelkomen, maken de bedden op en houden het guesthouse schoon. Enigszins verwardt, door de wat vreemde aanpak en opzet van dit workaway-adres, gaan we aan de slag. We maken leuk contact met de gasten uit oa China, Noord-Amerika, Frankrijk, Rusland, Uruguay en Japan. Daarnaast houden we de tuin schoon. Een koffer vol met geplukte grapefruits verwerken we tot vele potten grapefruit-marmelade en we repareren de muren en deuren van rijstpapier.

Tijdens ons dagelijkse wandeling in de omgeving, bijvoorbeeld naar het strand, ontmoeten we onze eerste Japanse opa. Hij werkt als verkeersregelaar bij een bouwproject. Hij is erg blij om zijn Engelse taalkennis te kunnen onderhouden en, naast grapjes, vertelt hij ons over verschillende gewoontes en gebruiken van Japan. Omdat we hem, net niet, met oud en nieuw zullen zien, biedt hij de meiden zijn Otoshidama-geschenk al eerder aan. Dat is natuurlijk een erg leuke manier om nog meer over gewoontes en cultuur van Japan te leren! Al eeuwen brengen de oudere mensen offers aan de shrines en tempels. De eerste 3 dagen van nieuwjaar geven ze kinderen eten (en in deze tijd geld) kado, voor een gezonde toekomst! We staan met onze voeten in het oceaanwater van de Kamakura-baai en kunnen regelmatig genieten van een mooie zonsondergang met de vulkaan Fuji-san aan de horizon.

Met de trein gaan we naar Fujisawa, waar we op het dak van de hoge kantoor-/winkel-/flatgebouwen ook de zonsondergang bewonderen met Fuji-san op de achtergrond. We bezoeken Endoshima in de avond. Op het eiland lopen we via een gezellige straat vol winkels/eethuisjes naar een tempel. Daar worden we betoverd door de winter-illumination: een hele tuin vol lichtjes! Met een mooi uitzicht over de zee en de kust. Het eiland is te bereiken via een lange brug. Met een avond vol stevige wind lijkt het net of je op volle zee bent, waar de golven flink hoog tegen je schip eh de brug beuken en de koude wind je probeert omver te duwen. We bezoeken de hoofdstraat van Kamakura. Hier zijn veel eettentjes, met zeer gevarieerde Japanse lekkernijen, en Japanse toeristen die zich voor 1 dag verkleden en rondlopen in traditionele Japanse kleding. Op de laatste dag van ons verblijf in het guesthouse ontmoeten we een echte niet-Japanse geisha die ons iets meer ontrafelt over de mysteries van geisha's en hun leven. We ontmoeten ook onze opvolger voor het vrijwilligerswerk in het oud Japans huis. Samen met deze vriendelijke Australiër sluiten we een mooi begin van Japan af.

Met de trein gaan we naar het centrum van Tokio! In de buurt van de wijk Shibuya gaan we een week voor de poes Peanut zorgen. We worden warm ontvangen door haar mede bewoners, die klaar staan naar noord-Japan te gaan, om in de sneeuw te kunnen skiën. Na de instructies voor de juiste maaltijd voor Peanut en het installeren van de Earthquakes-waarschuwings-app worden we geïnformeerd over de Japanse apparatuur in huis: wc mèt verwarmde zitting en automatisch bidet, automatisch vullend bad, droog-/warmsysteem voor de badkamer, was-/droogmachine in 1, airco-/verwarmingssysteem dat tegen je praat, lichteffecten, geluidssysteem. We ervaren zo weer een hele andere cultuur van Japan! Vanuit deze luxe thuishaven ontdekken we een gedeelte van Tokio. We wandelen naar het Setagaya park. Waar we ons kunnen voorstellen dat dit in alle seizoenen een mooie plek is. Om meer van de stadsopbouw te kunnen zien, lopen we naar Shibuya square in plaats van de metro te nemen (deze gaat voornamelijk onder de grond). Wat een leuke ervaring! Zo een gigantische stad! Zo schoon, zo rustig met zoveel verkeer en mensen. Uit de verkeerslichten voor voetgangers komt een vrolijk deuntje. We neuriën mee tot we veilig massaal kunnen oversteken. Terwijl we wachten komen er vrachtwagens voorbij, waarvan de zijkanten totaal verlicht zijn door led-beeldschermen, waarop continue reclame en animefiguren met muziek worden vertoond. We verwennen ons zelf met heerlijk Japans eten, zoals sushi in een sushi-train-restaurant. Hier zitten we in een rij naast elkaar aan een bar, met voor ons een lopende band waar zeer diverse sushi's voorbij gaan. Naast dat we dat van de lopende band af kunnen halen, kan ieder van ons via en eigen ipad bestellingen doen. Met een elektrisch treintje wordt de bestelling naar je plaats gereden. Afrekenen gebeurt door het aantal bordjes te tellen, die via diverse kleurencodes de prijs bepalen.

In weer andere restaurants mogen we onze wensen via een computerscherm invoeren, waarna we na betaling een bonnetje ontvangen om aan de volgende balie af te geven. Voor je neus wordt dan een kom met de door jouw uitgekozen noodles gevuld. Daarna wordt het aangevuld met de gekozen groente en eventueel een rauw ei er boven op. Een glas water en stokjes.....itadakimasu!!! Overal in de stad vinden we etalages van restaurants, waarin de gerechten die geserveerd worden, zijn nagemaakt van plastic en als voorbeeld zijn neergezet. We komen er ook achter dat er niet overal plek is om te gaan zitten, dus sta je met z'n allen aan een bar te eten. Het voelt voor ons heel bijzonder om ècht op Shibuya square te staan! Dat is toch heel anders dan het op televisie te zien! Het is vooral bijzonder omdat er gigantisch veel mensen zijn, maar dat niet zo voelt als je er middenin staat. Omdat alles zo gestructureerd verloopt en zo rustig overkomt. Geen geduw of geschreeuw, geen door rood rijden van auto's of karts, weinig getoeter. De gehele sfeer is zeer gemoedelijk, veilig en niet opdringerig! Wat maakt dit een verschil! Het brengt aan ons, op dat moment, een rust en respectvol gevoel over. Dit nemen we graag mee voor de rest van ons leven en zouden we andere steden met hun mensen ook gunnen!! Omdat het kerstavond is horen we kerstliedjes bij de oversteekplaats en de verkeerslichten! De hele avond rijden er een groep motorrijders en groepen op karts in de stad rond, die verkleed zijn als kerstmannen, compleet met baard en muts. Na kerst worden de kerstpakken van de kart-rijders ingeruild voor supermario en disneyfiguren.

Na een super week, met de erg leuk spelende poes Peanut en leuke ontdekkingstochten in Tokio, gaan we met de supersnelle trein naar de zuidelijke Alpen van Japan. In Hokuto vieren we de nieuwjaarswisseling. Samen met een gezellige Japanse skileraar hebben we een hele leuke laatste dag van het jaar. We bezoeken met hem een shrine, waardoor we een tipje van het Japanse geloof, Shintoïsme, meemaken. We beleven hoe de gelovigen de zondes van het afgelopen jaar uit hun systeem werken, door deze met een mantra weg te zingen, roepen en zelfs schreeuwen, door het daarna uit hun lijf te zuchten en blazen op een papieren versie van zichzelf. Waarna deze papieren versies voorin de shrine op een hoge brandstapel verbrand worden.

Bij onze tweede Japanse opa hebben we een kamer in huis gehuurd. We hebben gezellige avonden samen door de maaltijd te delen en potjes kaart te spelen (pesten). Zo leert hij enkele Nederlandse woorden van ons en wij Japanse van hem. We bezoeken Nirasaki en wandelen, met hem, een gedeelte van een berg op. Daar zien we een groep, in het wild levende apen, makaken, in het bos. Hij neemt ons, op oudjaarsnacht, mee naar de Seitaizi temple in Hakushuu. Waar symbolisch de 108 zondes worden weg geluid. Ook wij mogen deelnemen aan dit ritueel, we luiden 4x de bel. Zeer indrukwekkend! De dag daarna bezoeken we deze tempel nogmaals. We krijgen een uitgebreide rondleiding door de tempel en uitleg over de gewoontes van de vriendelijke monnik, mèt een gezamenlijke meditatie. Ook dit heeft op ons een indrukwekkend en rustgevend effect! Het geeft ons een mooie kennismaking met het Boedisme.

Met zicht op de grootste berg en vulkaan van Japan: Fuji-san reizen we weer naar Tokio. Het reizen door heel Japan blijkt voor ons voorgenomen budget helaas te prijzig en/of onmogelijk met z'n 4. We blijven in Tokio......daar wacht ons een grote verrassing! (https://m.facebook.com/The-Smile-of-Experience-105174166302712/) The SMILE of Experience biedt ons: 1 dag Disneyland Tokio en 1 dag Disney Seaworld Tokio aan! Alleen de gedachten achter dit gebaar levert ons al een Giga Grote Glimlach op onze gezichten!

Net na de feestdagen en vakanties kunnen wij met volle teugen en zonder de al te lange wachtrijen, genieten van 2 schitterende dagen in deze grote magische wereld. Met het huiswerk achter onze kiezen van Franky, bezoeken we attracties van Winnie de Pooh, Monsters inc., Sneeuwwitje, Peter Pan, Assepoester, Aladin en Ariel. Zien we shows van Mickey en al zijn vrienden en kunnen we diverse parades en vuurwerkshow bewonderen. Na 2 dagen met een rustdag ertussen is de gegeven glimlach niet meer van ons gezicht te poetsen. Super bedankt The SMILE of Experience voor deze magische verrassing!! We wensen jullie een gezond business jaar toe met heeeeeeel veeeeel SMILES voor iedereen! In Tokio zelf verblijven we in diverse guesthouses, waarin we gezellige mensen ontmoeten vanuit diverse landen in de wereld. We genieten van elkaars kookkunsten, muziek (live guitarspel van Hwan👍🏼), reiservaringen, origami vouwen, kaartspelen, taal en gesprekken en met sommigen verkennen we gezamenlijk de verschillende gedeeltes van Tokio. We genieten en kijken uiteraard nog op het Shibuya square, omdat we het zo leuk vinden: al die lichten, mensen, indrukken, etensgeuren. We bewonderen de skytree van buiten af en de skyline van Tokio vanuit diverse hoge gebouwen.

Door zeer vroeg op te staan, gestructureerd en geduldig in de lange rij te staan wachten, weten we 1 ticket te bemachtigen van de openingsdag van het sumoworstelaars-tournament. De andere 3 wachten geduldig tussen de rij enthousiaste fans, om de favoriete en sterkste sumo worstelaars toe te juichen bij aankomst èn met ze op de foto te gaan!! De rest van het tournament volgen we daarna, met veel interesse, iedere dag op televisie. We bezoeken diverse delen van Tokio met allen hun eigen specialiteiten: manga, games, electronica, tempels, geisha's, verlichte kersenbomen... Op 13 en 14 januari bewonderen, spreken en zingen we jonge Japanse dames toe. Zij zijn net, of zullen in dit jaar 20 jaar worden. Dit vieren ze gezamenlijk op deze 2 dagen, door een ceremonie bij te wonen en gekleed te gaan in traditionele kimono. Tussendoor zijn we druk met het vervolg van onze reis te plannen. We kunnen op een leuke kat in Shanghai passen, hebben een grote wens om China te verkennen, zouden graag via dit land naar Roadkapje willen terug reizen.

Echter onze plannen kunnen niet doorgaan door een combinatie van het budget, tijdsdruk en het aanvraag van het visum: we kunnen geen vast woonadres aantonen in Nederland. Dit wijzigt onze plannen èn opent nieuwe perspectieven... Met de zeer geduldige, humoristische en doorzettende secretaresse-kwaliteiten van onze Crystal Palace fan uit Schotland, kunnen we onze tickets omboeken. Met een heel dankbaar en blij gevoel verlaten we weer een mooi land! Dank jullie wel, lieve bijzondere inwoners van Japan en reizigers die we hebben mogen ontmoeten! Wij nemen graag enkele respectvolle manieren van jullie mee in ons leven en wensen jullie een gezonde toekomst met iets minder plastic verbruik! Weer stappen we, met onze rugzakken, in een vliegtuig, om in een nieuw land ons avontuur te vervolgen...